Sunday 1 November 2015

KARANGAN : AUTOBIOGRAFI - AKU SEUTAS JAM TANGAN PINTAR

Kawan-kawan,
Ini adalah karangan asli saya yang telah saya karangkan pada Ujian Akhir Tahun 2015 yang berlalu pada 23.10.2015

AKU SEUTAS JAM TANGAN PINTAR

Peralatan baharu telah di cipta untuk memudahkan manusia dalam menjalankan tugasan harian. Aku merupakan kehendak dan kemahuan mereka kerana aku merupakan seutas jam tangan pintar. Kelebihan aku daripada jam yang lain adalah aku boleh menghantar pesanan ringkas suara.

Namaku Samsung Gear, Muka aku di perbuat daripada sejenis kaca kalis calar manakala badan aku daripada sejenis logam yang di kenali sebagai Titanium. Aku di lahirkan di sebuah kilang di Pulau Pinang. Setelah siap di proses kami di hantar ke seluruh pelusuk negeri di Malaysia.  Orang yang telah mencipta aku dan rakan-rakan aku menamakan kami sebagai 'Jam Pelbagai Guna' yang beroperasi secara digital.

Aku dan rakan-rakan aku telah di muatkan ke dalam beberapa kotak dengan rapi. Kotak kami sangat cantik. Selepas itu, kami di naikan ke dalam sebuah van dan telah di hantar ke sebuah kedai jam tangan yang terletak di tengah-tengah bandaraya bercahaya, Kuala Lumpur. Perjalanan kami ke destinasi yang di tuju mengambil masa selama 4 jam. Kami di hantar ke sebuah kedai jam tangan yang bernama 'My Watch' yang terletak di dalam bangunan Pavillion. Setelah kami tiba di perkarangan kedai, kami disusun dengan kemas di dalam rak kaca yang berada di hadapan kedai tersebut. Setelah itu, van yang membawa kami, hilang dari pandagan mataku.

Aku di tempatkan di sebuah rak kaca yang berlabel " Edisi Khas' seperti yang diisytiharkan oleh kaum manusia. Setelah beberapa hari aku di sana bersendirian, datanglah seorang jejaka ke kedai tersebut. Dia merenung aku seketika.Aku berasa pelik kerana renunganya itu agak lama sekali. Aku berasa lega apabila dia berjalan menuju ke arah seorang jurujual dan bertanya akan aku. Aku berlangkah kanan kerana aku berjaya menangkap beberapa butiran perbualan daripada hasil percakapan mereka berdua. Antara perbualan yang berjaya aku dengari ialah, jejaka itu mahukan seutas jam tangan pintar edisi khas dan aku adalah kemahuannya. Aku tidak boleh di tawar kerana harga aku telah di tetapkan sebanyak RM 1,200  . Walaupun harga aku mahal. jejaka tersebut tanpa berfikir panjang, telah membeli aku. Kini, jejaka tersebut merupakan tuan baharu aku.

Aku di bawa pulang ke rumah tuan aku. Bermula saat inilah, aku di pakai oleh tuan aku kemana sahaja dia pergi. Tuan aku sangat bahagia ketika menggunakan aku kerana dia dapat menelefon, menghantar sistem mesej singkatan dan juga melihat waktu pada aku. Aku di jaga dengan rapi oleh tuan aku bagai menatang minyak yang penuh. Aku juga di puji oleh rakan-rakan tuan aku kerana mempunyai kecantikan yang terserlah, yang lain daripada lain. Aku amat bangga kerana dapat berkhidmat untuk tuan aku.

Malang tidak berbau, pada suatu hari, ketika tuan aku berjalan menuju ke pejabatnya, aku secara tidak disengajakan telah terjatuh kedalam sebuah longkang kerana tali aku tidak di pakai dengan rapi oleh tuan aku. Longkang tersebut sangat dalam dan berbau busuk. Tuan aku berkali-kali cuba untuk mencapai aku, namun dia tidak berjaya. Aku berasa amat sedih dan takut manakala tuan aku menangis teresak-esak kerana tidak dapat mengambil aku.

Apakan daya aku, aku hanya berserah kepada tuhan. Kini, tamatlah riwayat aku sebagai seutas jam tangan pintar. Nyawa aku bagai kaca terhempas ke batu. Aku hanya menunggu masa untuk menemui ajal aku.

Tamat.

13 comments:

  1. KARANGAN YANG CUKUP GRAMATIS

    ReplyDelete
  2. KARANGAN YANG CUKUP GRAMATIS

    ReplyDelete
  3. Karangan yang all the best...

    ReplyDelete
  4. Karangan yang cukup gramatis dan tidak dapat mencari kesalahan.....πŸ™‚πŸ™‚πŸ™‚πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘ŒπŸ‘πŸ‘ŒπŸ‘πŸ‘ŒπŸ‘πŸŽ“πŸŽ“πŸŽ“

    ReplyDelete
  5. is this really upsr punya karangan? bagus betul

    ReplyDelete
  6. πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏπŸ‘ŒπŸΏ

    ReplyDelete
  7. πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘©‍πŸŽ“πŸ‘©‍πŸŽ“πŸ‘¨‍πŸŽ“πŸ‘¨‍πŸŽ“πŸ˜ŠπŸ˜ŠπŸ˜Š

    ReplyDelete